Lindt 90%: Mmm… Helt enkelt mästerligt

Chokladälskare som jag är har Lindts choklad Excellence 85% länge varit en av mina favoriter, och när jag häromdagen för första gången fick syn på Lindt Excellence 90% Dark Supreme var jag ju bara tvungen att testa. Och, oj, vilken skillnad 5 procentenheter kakao kan göra! 90% är en fantastisk mörk choklad. Långt ifrån både 85%-arens måttfulla krämighet och 99%-arens nästan smaklösa torrhet är Lindt Excellence 90% helt rätt!

Rekommenderas till alla som uppskattar riktigt mörk choklad. Det känns dessutom som om Lindt Excellence 90% Dark Supreme skulle kunna göra sig perfekt till hemmagjorda chokladpraliner och bakverk av olika slag… Detta måste undersökas.

4 Responses to “Lindt 90%: Mmm… Helt enkelt mästerligt”


  1. 1 nitro2k01 februari 19, 2009 kl. 12:46

    Man bör dock icke förglömma att typen av kakao spelar roll också. Jag läste en artikel om detta, men eftersom det var såpass länge sedan jag läste den minns jag inte vad sorterna heter, men av bönorna, som är lite mer bitter i smaken (Vad man kan kalla ”industrikakao”) används till Marabou-choklad och liknande som ändå ska sötas ihjäl. Denna sort utgör en stor del, kanske 70%, av all odling. Och jag vet naturligtvis inte vilken sammansättning Lindt använder, men det är nog itne omöjligt att de har blandat ut 99%-aren med en del sådan kakao för att folk ändå förväntar sig att 99% ska smaka bittert. Bara en ogrundad teori. 🙂

  2. 2 Kanjidude februari 19, 2009 kl. 13:28

    Det har du rätt i. Jag har en bok om det någonstans… Faktum är att jag ibland gillar en riktigt riktigt bitter choklad också. Hur som helst vet jag inte vilken/vilka bönor Lindt använt i det här fallet, men gott är det. 😀

  3. 3 nitro2k01 februari 19, 2009 kl. 13:39

    Tja, beskrivningen ”nästan smaklös[a] torrhet” om 99% lät ju inte så bra åtminstone. 😉

  4. 4 Kanjidude februari 19, 2009 kl. 13:50

    Hehe, nej, jag tycker mig minnas att det mest kändes som att sitta och knapra på en torr böna. >.<


Kommentera

En blogg tillhörande en utbränd japanolog och tecknare

RSS Just nu

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Bloggtips

Bitchslap Barbie
Klarsynt och aktuell läkarstudent, med hjärtat på rätta stället.

Blogge Bloggelito
Liberal toppbloggare. Är ibland ute och cyklar, men träffar ofta helt rätt.

Dick Erixon
Min nya favoritblogg. En ofta uppdaterad liberal bloggare med vettiga åsikter.

Ekonomikommentarer
En läsvärd ekonomiblogg med stark vänsterprofil.

Martin Ackerfors
Recensioner av - och texter om - böcker, filmer, rollspel och mer.

Piruett
Något så ovanligt som en bra blogg om rollspel.

Pocketpocketpocket
En litterär blogg om mer än bara pocketar, tro't eller ej.

TantraBlog
En synnerligen trevlig blogg om sensualism, erotik och aktuella frågor.

Trollhare
En underbar blogg av en fantastisk människa. Ger många nya tankar och insikter.


Bloggtoppen.se

wordpress stats

