Lägg ner Konstfack

konstfack

Lägg ner konstfack! Eller rensa åtminstone ut i dess ledning. Inte nog med skandalen där en konstfackstudent som en del i sitt examensarbete spelade självmordsbenägen, togs till psykakuten av polis, sparkade, skrek, tvångsmedicinerades och skrämde både personal och andra patienter häromsistens – nu är man i blåsväder igen: nu uppdagas det nämligen att en annan konstfackstudent i sitt examensarbete vandaliserat en tunnelbanevagn och chockat sina medresenärer.

Svartklädd och maskerad klottrade studenten ner vagnen på både in- och utsidan och krossade dessutom en av fönsterrutorna – allt inför folks chockade ögon. Hela spektaklet videofilmades, och bilderna visades sedan på en konstutställning. SL kräver nu 100 000 kronor för saneringskostnaderna, och en kraftfull ursäkt. “En nedsprejad tunnelbanevagn är skadegörelse, inte konst” hävdar kulturministern, vilket är en helt förståelig ståndpunkt. Konstfacks ledning stödde studenten i den förra skandalen, men den här gången är man uppenbarligen mer självkritisk.

Jag tycker dock inte att lite självkritik räcker för att släta över den här skandalen. Den uppenbara omdömeslöshet man visat tyder på att något gått fundamentalt över styr i Konstfacks ledning. Man tycks tro att man står helt över samhällets lagar. Jag är själv hobbytecknare och anser att konst skall få provocera och bryta mot såväl normer som lagar, men bara till en viss gräns. Själv anser jag att den gränsen går vid när man:

  • vandaliserar och förstör, och
  • utsätter förbipasserande och oinsatta människor för obehag.

Att vandalisera tunnelbanevagnar och/eller utsätta oskyldiga medmänniskor för chockerande beteenden är inte konst, det är lagvidrigt. Lägg ner Konstfack eller ersätt dess ansvariga.

Slutligen: Dra ner konstanslagen när ni ändå är igång. Det kan inte vara rimligt att de konstnärliga utbildningarna tillhör de dyraste inom högskolan. Lär för all del studenterna att måla, teckna, skulptera och skapa riktig konst, men där tycker jag gränsen går för vad samhället skall bekosta – resten tycker jag de kan bekosta ur egen ficka. Viktigare än så tycker jag faktiskt inte att konstnärerna är för samhället i stort, inte jämfört med läkare, ingengörer etc.

10 Responses to “Lägg ner Konstfack”


  1. 1 www.kentpersson.se februari 15, 2009 kl. 15:29

    Det är inget annat än en skandal!

  2. 2 Kanjidude februari 16, 2009 kl. 09:27

    Och idag i Sveriges Radio P1 hävdade Konstfacks rektor att studenterna förvisso förväntas följa lagar och skolans etiska riktlinjer, men att man inte ÄGER sina studenter, och han vägrade därför att kraftfullt fördöma vad de polisanmälda studenterna gjort. Det rör sig alltså om ett flertal polisanmälningar mot de två studenterna, men rektorn vägrade trots detta konsekvent att göra något kraftfullt uttalande.

    Oroande, minst sagt.

  3. 3 Sasha februari 16, 2009 kl. 21:12

    Jag tycker det är dags att media tog och granskade hela Konstfack för att se vilken skandal som den där myndigheten egentligen är…

    Jag råkar veta att Konstfack betalat 700 000 kr(!) för en utvärdering av dess hemsida (www.konstfack.se), vilket är ett enormt resursslöseri.
    Det är våra skattepengar som går till att finansiera den där lekstugan med studenter som eldar plast, vandaliserar tunnelbanevagnar (och dom kan säga vad dom vill, jag har en känsla av att dom satt o tyckte det var ett spännande uppslag för ett examensarbete) och lägger in sig på psyket.

    Jag kan inget annat än hålla med: Lägg ner Konstfack och spara staten 49 miljoner kronor i anslag till den där lekstugan!

  4. 4 Jan Qvarnström februari 16, 2009 kl. 22:35

    700.000 !!!!!!!

    Du kan inte mena allvar ????

    Tittade in på deras sida och kunde bara konstatera att den kändes totalt oproffsig, men det kanske är meningen också, man vet ju inte så noga med dessa muppar.

    Jag säger öga för öga osv… låt oss vandalisera konstfack istället, men bara om staten slutar subvensionera dem, annars lär väl vi själva få stå för den kostnaden också.

  5. 5 Kanjidude februari 17, 2009 kl. 13:32

    Hehe. En ny grupp på Facebook: ”Inga mer skattepengar till Konstfack”
    http://www.facebook.com/group.php?gid=65343867925

  6. 6 Nils februari 18, 2009 kl. 13:51

    ”konst skall få provocera och bryta mot såväl normer som lagar, men bara till en viss gräns”

    och

    ”Lär för all del studenterna att måla, teckna, skulptera och skapa riktig konst, men där tycker jag gränsen går för vad samhället skall bekosta”

    är uttalanden som gör mig absolut bergsäker på att människor som du inte borde uttala sig om sådana här saker.

    Vem är du att bestämma vilka gränser konsten får bryta, och vad som är ”riktig” konst? Att ens påstå att du tycker att ”konst skall få provocera” är direkt löjeväckande, eftersom du verkar tycka att det får provocera, så länge de inte provocerar just DIG.

    Det finns mycket man kan kritisera med konstfack, men man måste hålla isär begreppen. Diskussionen kan inte handla om ”vad är konst” eller hur pass ansvariga konstfack är för handlandet av enskilda studenter, utan borde handla om vad man tycker om de aktuella konstverken, och om man vill diskutera det bör man åtminstone studera dem i sin helhet istället för att basera sina omdömen på löpsedelsjournalistik.

    konst, det är det, men bra? det är ju det som är frågan.

  7. 7 Kanjidude februari 18, 2009 kl. 14:15

    Ja du Nils, du har uppenbarligen starka åsikter, när du säger att ”människor som du inte borde uttala sig om sådana här saker.” Det får du stå för. Jag står för vad jag tycker.

    EDIT: För att klargöra så är det mycket möjligt – och till och med troligt – att jag har en begränsad förståelse för vissa sorters konst. Jag uppskattar teckningar, målningar, foton och skulpturer, men ställer mig väldigt frågande till olika sorters ”modern konst” och installationer. Och jag tror faktiskt att jag delar den skepsisen med större delen av befolkningen.

    Jag tycker att statens resurser och skattekronor borde spenderas mer restriktivt på Konstfack. Dess utbildningar är förhållandevis dyra, och jag tycker de pengarna borde gå till utbildningar som bättre främjar landet i stort. Varför inte låta Konstfack privatiseras – då skulle jag inte klaga på dem.

  8. 8 FARA mars 3, 2009 kl. 08:11

    Hej!

    Jag är en student på Konstfack. Och jag vägrar låta människor generalisera mig.

    Jag tycker att det är skrämmande hur NI går samma och yttrar en åsikt då ni faktiskt inte vet vad det ens är som ni tar ställning till och yttrar!

    Att tala om att lägga ner konstfack då 1 student har drivit sitt projekt lite väl långt åt ett fel håll är precis som att förkasta en familj och stänga av den ur samhället då en av barnet visar kriminella tendenser.

    Det är typiskt okunniga männsikor som bara tar en åsikt och skriver rapakalja om det. Är det någon av er som har sett vad resten av Konstfack har gjort för samhället? (RÄTTELSE: student nr 2 gjorde en dokumentation av en olaglig aktion. Han utförde inte aktionen själv!)

    Är det någon av er som har tänkt på hur många av era produkter / tjänster / bilar / kylskåp / glas / egentligen är designad av en konstfacks student? Ni borde tacka oss för att vi hela dagarna jobbar med att göra systemet bättre för er

    Har ni någonsin handlat på Ikea? Om ja, då tycker jag att ni ska utvärdera vad sjutton ni uttrycker två gånger innan ni faktiskt yttrar det.

    Ni människor är som får! Om den starka i gruppen springer åt ett håll så följer resten av flocken med.

    Tänk själv! och se över hur lätt hjärntvättade ni är!

  9. 9 Malmö-Möllan mars 4, 2009 kl. 07:31

    Enligt mig så är det mkt. enkelt – förstör man allmän egendom eller stjäler en vård-plats, så får man stå för kostnaderna + straffen själv.

    Jag struntar fullständigt i om det kallas konst eller inte.
    Detta är brott och ska behandlas som sådana.

    Nils: Konst får såklart provocera, även mig, men detta rör sig om brott och det är jag inte intresserad av att betala för!

    Fara: Du skriver ”NI går samman” ”har NI någonsin handlat på Ikea” ”NI människor är som får”
    Jag undrar: vem/vad är du? Är du ett djur, ett ”väsen” eller? Jag tror att du är en människa, men jag är tveksam.

    Tycker ni 2 att jag skulle kunna spreja ”person 1” i ögonen med färg och vägra ”person 2” ambulans-transport, sedan kalla det för konst, och därigenom slippa straff?


  1. 1 En skandal är en skandal « Kent Persson (m) blogg Trackback vid februari 15, 2009 kl. 15:33

Kommentera

En blogg tillhörande en utbränd japanolog och tecknare

RSS Just nu

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Bloggtips

Bitchslap Barbie
Klarsynt och aktuell läkarstudent, med hjärtat på rätta stället.

Blogge Bloggelito
Liberal toppbloggare. Är ibland ute och cyklar, men träffar ofta helt rätt.

Dick Erixon
Min nya favoritblogg. En ofta uppdaterad liberal bloggare med vettiga åsikter.

Ekonomikommentarer
En läsvärd ekonomiblogg med stark vänsterprofil.

Martin Ackerfors
Recensioner av - och texter om - böcker, filmer, rollspel och mer.

Piruett
Något så ovanligt som en bra blogg om rollspel.

Pocketpocketpocket
En litterär blogg om mer än bara pocketar, tro't eller ej.

TantraBlog
En synnerligen trevlig blogg om sensualism, erotik och aktuella frågor.

Trollhare
En underbar blogg av en fantastisk människa. Ger många nya tankar och insikter.


Bloggtoppen.se

wordpress stats

