Att vila sig tillbaka från utbrändhet

sleep-toes

Att jag är utbränd kan inte ha undgått någon som har läst några rader av den här bloggen. Jag återkommer till – och hintar om det – med en kanske snudd på tröttsam förutsägbarhet. Inte för att jag på något sätt skulle försöka lyfta upp självömkandet till en egen konstform, utan för att utbrändheten spelar en högst reell roll i mitt liv, samt för att jag hoppas att någon läsare kanske skall kunna finna informationen nyttig. Fler än en gång har jag förklarat sjukdomen för ”friska” bekanta, med resultatet att jag fått dem att uppmärksamma och reflektera över stressnivån i deras eget liv, något som jag tror är mycket värdefullt.

Nå, nog om det för stunden. Det jag nu tänkte raljera över är vikten av vila och – om möjligt – sömn, för att ge en slutkörd hjärna tid att ladda om batterierna. Även fast jag varit sjukskriven i två och ett halvt år nu, och har vilat en hel del, är det först nu de senaste dagarna jag själv förstått sömnens betydelse.

Jag har aldrig haft sömnproblem, och har jag känt mig trött har det alltid känts naturligt att försöka varva ner och ta det lugnt ett tag. Gott så. Det är dock som sagt bara först nu på sistone som jag förstått att det inte räcker med att bara sova när man känner sig fysiskt trött.

Jag håller som bäst på och återhämtar mig efter mitt livs kanske första riktiga influensa, och har sedan den slog till för snart två veckor sedan sovit mer och oftare än jag kan minnas att jag någonsin gjort. Och jisses vad mitt huvud känns bättre nu jämfört med innan! Idag besökte jag två stora affärer (Överskottsbolaget samt en second hand-affär), biblioteket samt en släkting, och läste dessutom en del i en bok under mina bussfärder. Vilken som helst av dessa aktiviteter hade ”normalt” sett med största sannorlikhet gett mig huvudvärk och kanske lite yrsel. Idag orkade jag dock med allt, med endast lite lättare huvudvärk som resultat när jag till sist var på väg hem!

Jag förstår nu att det troligtvis är det myckna sovandet som är nyckeln till denna förbättring. Oavsett om jag känner mig fysiskt trött eller bara lite ”sliten” i huvudet så försöker jag nu lägga mig och sova när jag kan. Jag tror detta är ett bra tips till alla och envar som pressat sig själv för långt: vare sig kroppen är trött eller ej, ta dig en tupplur för huvudets skull.

5 Responses to “Att vila sig tillbaka från utbrändhet”


  1. 1 Josef Boberg februari 3, 2009 kl. 22:33

    ”Jag förstår nu att det troligtvis är det myckna sovandet som är nyckeln till denna förbättring. Oavsett om jag känner mig fysiskt trött eller bara lite “sliten” i huvudet så försöker jag nu lägga mig och sova när jag kan. Jag tror detta är ett bra tips till alla och envar som pressat sig själv för långt: vare sig kroppen är trött eller ej, ta dig en tupplur för huvudets skull.”

    Det har Du nog helt rätt i. Dock – att vistas så mycket som möjligt utomhus – t ex bara sitta på en stubbe i skogen – är också mycket välgörande, verkligen… 💡

    Själv så går jag så gott som varje dag en kvällspromenad i lugn takt om ca 1 timme + att jag har vanan att året runt sova utomhus sedan våren 1995. Så mitt utomhusliv omfattar per dygn ca 9 timmar.

    Själv ”gick jag i väggen” för några år sedan – just innan jag skulle bli folkpensionär – p g a psykisk misshandel av Arbetsförmedlingen. Men den AF-depressionen fick aldrig något riktigt ”grepp om mig – och det kopplar jag själv till mitt utomhusliv + rejält med magnesiumtillskott. Just då ökade jag MG-dosen tillfälligt med ca 50 %.

    Ca 6 månader efter min pensionering hade jag inga som helst kvarstående men av min tidigare AF-depression.

    Hoppas innerligt på att Du snart har fixat Din ”väggen-kontakt” också ❗

    HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN SAKNAR ALLT ANNAT BETYDELSE

  2. 2 Kanjidude februari 4, 2009 kl. 13:07

    Promenader och utomhusvistelser (i naturen) tror jag också är mycket lugnande och hälsosamt.

    Men blir det inte lite väl kallt om du sover ute året runt? 😉 Frisk luft i all ära…

  3. 3 Josef Boberg februari 4, 2009 kl. 20:04

    Kul att Du frågar…

    Hade någon sagt till mig våren 1995 att jag skulle sova utomhus året runt – så hade jag nog troligast ”hånskrattande” sagt någonting åt hållet: ”Det är omöjligt p g a bl a kylan vintertid ❗ ”

    Dock – under hösten och vintern 1995 – så upptäckte jag att den absolut skönaste tiden att sova utomhus är just de kallare årstiderna

    Under de kallare årstiderna har jag i o f s en extra filt – för att få det värmemysigt i min enkla bädd utomhus – som finns under en björk ca 150 meter ifrån bostaden – där jag har nattlägret under ett enkelt vindskydd av tunnast möjliga presenning.

    Jag är utbildad sjöingenjör = klarar det här med värmeberäkningar = isoleringsberäkningar rätt hyggligt.

    Det är OMÖJLIGT att ”räkna hem matematiskt” – att den här extra filten skulle vara nog för att klara temperaturer nedåt minus 20 ° C – men det funkar i alla fall.

    Fråga mig ej hur det här går till – för det vet jag ej – trots att jag är inne på min 14-e vintersäsong.

    Dock – jag kan ju spekulera över att det har någonting med ”avslappning” att göra = jag är ej alls rädd för att vara utomhus = jag är åt hållet vän med NaturRen = jag blir ej alls stressad av vare sig kyla eller värme numera. 💡

    Har Du någon bättre förklaring ❓

  4. 4 Kanjidude februari 5, 2009 kl. 10:42

    Nej någon förklaring tycker jag inte behövs. Mår du bra av att sova utomhus så är ju det den enda motivation som behövs. 🙂

    Jag har ju själv till exempel märkt att den bästa medicinen mot en ihärdig förkylning ofta är, inte en varm instängd lägenhet, utan en promenad i den friska, kalla luften.

  5. 5 Josef Boberg februari 5, 2009 kl. 14:09

    Javisst är det så – och kul att Du själv har upptäckt det…


Kommentera

En blogg tillhörande en utbränd japanolog och tecknare

RSS Just nu

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Mest lästa inlägg

Bloggtips

Bitchslap Barbie
Klarsynt och aktuell läkarstudent, med hjärtat på rätta stället.

Blogge Bloggelito
Liberal toppbloggare. Är ibland ute och cyklar, men träffar ofta helt rätt.

Dick Erixon
Min nya favoritblogg. En ofta uppdaterad liberal bloggare med vettiga åsikter.

Ekonomikommentarer
En läsvärd ekonomiblogg med stark vänsterprofil.

Martin Ackerfors
Recensioner av - och texter om - böcker, filmer, rollspel och mer.

Piruett
Något så ovanligt som en bra blogg om rollspel.

Pocketpocketpocket
En litterär blogg om mer än bara pocketar, tro't eller ej.

TantraBlog
En synnerligen trevlig blogg om sensualism, erotik och aktuella frågor.

Trollhare
En underbar blogg av en fantastisk människa. Ger många nya tankar och insikter.


Bloggtoppen.se

wordpress stats

